Türkiye parlamentosu seçimleri göründüğünden çok daha karmaşık

 


Resmi olarak Yüksek Seçim kurulu kararıyla başlatılmamış olsa da, Türkiye'de seçim kampanyaları fiilen cumhurbaşkanı adaylarının katıldığı mitinglerle başlamıştır. Cumhurbaşkanlığı seçimlerinde özellikle Erdoğan ile Kılıçdaroğlu arasında rekabet adeta apaçık ortadayken, milletvekilliği seçimlerinin hesapları göründüğünden daha karmaşık ve karmaşık.

Meclis geri adım attı

Türkiye, onlarca yıldır, parlamentonun büyük önem taşıdığı bir parlamenter sistemle yönetildi, çünkü gelenek, hükümetin oluşumunda, cumhurbaşkanı pozisyonu için sembolik yetkilerle, parlamento seçimlerinde birinci partinin başkanına atanmasını zorunlu kılıyor. Cumhuriyetin. 1982 anayasası cumhurbaşkanına hükümet üzerinde bir miktar veto yetkisi vermiş olsa da, bu parlamentonun önemini azaltmadı.

Seçim yasasında yapılan değişikliğin, yalnızca koalisyonlardan birine katıldıkları için küçük veya zayıf partilerin parlamento seçimlerindeki faydalarını azalttığını ve bu durumun yaklaşan parlamento seçimlerinde şanslarını en üst düzeye çıkarmaya çalışmak için ek formüller arayışına zorladığını belirtmekte fayda var. .

2017 yılında ülkede başkanlık sisteminin kabul edilmesiyle birlikte, özellikle onaylanan sistemin cumhurbaşkanına çok geniş yetkiler vermesi nedeniyle, cumhurbaşkanlığının önceliğine karşılık parlamento ve partilerin önemi azaldı. Parlamentoda temsil edilen büyük partilerden bugüne kadar sadece "Demokratik Halklar"ın ayakta kaldığı büyük partilerin parçalanmasına katkıda bulunan sebepler arasında bu da vardı.

Bugün, 14 Mayıs'ta yapılması planlanan seçimlere bir buçuk aydan az bir süre kala, cumhurbaşkanlığı yarışının önceliği kesinlikle koruyarak, 2018'deki önceki seçimlere göre daha önemli, hassas ve karmaşık görünüyor.

Bunun sebepleri arasında mevcut ittifaklar sistemi, yoğun kutuplaşma durumu ve muhalefetin ülkeyi parlamenter sisteme döndürme vaatleri, yani parlamentoda üçte iki çoğunluk elde etmesi gerekiyor. doğrudan onaylayın veya %60'ı halk oylamasına sunsun. Ayrıca, kamuoyunda zayıf olan yeni kurulan partilerin önceliği, gelecekteki siyasi sahnede hayatta kalmalarını sağlamak için bir sonraki parlamentoda temsil edilmeleridir.

Aynı şekilde seçilen cumhurbaşkanı da her kim olursa olsun, parlamento çoğunluğunun kendisine karşı olan koalisyondan yana olmasını istemeyeceğinden, bu onun çalışmalarına ve alacağı kararlara engel olur.Dolayısıyla seçime katılan her koalisyon, özellikle iktidardaki halk koalisyonu ve muhalefet halk/millet koalisyonu, cumhurbaşkanlığını ve parlamento çoğunluğunu birlikte kazanmak istiyor.

Seçim yasasında yapılan değişikliğin, yalnızca koalisyonlardan birine katıldıkları için küçük veya zayıf partilerin parlamento seçimlerindeki faydalarını azalttığını ve bu durumun yaklaşan parlamento seçimlerinde şanslarını en üst düzeye çıkarmaya çalışmak için ek formüller arayışına zorladığını belirtmekte fayda var. 

doğru hesaplamalar

Aynı koalisyona bağlı partiler için koordinasyon fikrine dayanan mantıksal bir formül var, yani koalisyondan başka bir partinin güçlü olduğu seçim bölgelerinde partilerden biri güçlü aday göstermiyor. ve böylece kazanma şansı daha yüksektir. Ancak bu formül ne pratik görünüyor ne de kazanılabilecek milletvekili sayısını maksimuma çıkararak koalisyonlara 3 seçenekten birini bırakıyor.

İlk seçenek özgüvendir:

Bu, büyük partiler için yeterli görünebilecek, ancak Parlamento dışında bulunabilecek küçük partiler için yararlı olmayan bir formül olan, partinin adı ve sloganıyla bağımsız listeler sunarak yapılır. Seçime katılan partilerin çoğu kendi listeleriyle seçime girme niyetini açıkladılar ancak bu durum tüm ülkedeki genel seçim çevrelerinde değil, ilçelerin en az yarısında, yani 41 valilikte şu şekilde olabilir: yasa gereği. Ne de olsa bu seçenek bazı taraflar için fazla maceracı.

İkinci seçenek ise tarafların bir listeye katılmasıdır:

Yani, birincisinin tam tersi, tüm partileri belirli bir ittifak altında, hepsinden adayların yer aldığı ortak bir listede örgütleyerek. Bu seçenek, koalisyon partilerine düşen tüm oyları toplama iddiasındadır ve bu koalisyondan kazanan milletvekili sayısını maksimuma çıkarır. Ancak bu, partilerin örgütsel ve seçim makinelerinin en iyi şekilde çalışmasına cesaret vermeyebilecek bir seçenektir ve parti isim ve sloganlarının (logo) bulunmaması nedeniyle bazı oylama hatalarına da neden olabilir.


Üçüncüsü, büyük partilerin listelerinde küçük partilerin adaylarına bir dizi yer ayırmaktır:

Daha önce 2018 seçimlerinde denenmiş pratik bir seçenektir.Bu seçenekte adı geçen adayların kazanabilecekleri yerlerde sunulması gerekiyor. Dört "küçük" partinin Kılıçdaroğlu'nun adaylığını, partisinin listeleriyle meclise girme garantisi karşılığında desteklediği altılı muhalefet masasının vardığı mutabakatların mantığı budur.

Uygulamada, iki ana koalisyon bahsedilen üç ve muhtemelen dört seçeneğin karışımından oluşan bir model benimseyecek gibi görünüyor. İlk etapta partilerin çoğu listeleriyle seçime gireceklerini açıkladılar, ancak bu onları tartışmaktan ve ortak listelere katılmanın veya yukarıda belirtilen şekilde aday olmanın yollarını aramaktan alıkoymadı.

İktidardaki halk koalisyonunda kendisine bağlı partiler arasındaki ideolojik yakınlık nedeniyle iş daha kolay görünüyor. Buna rağmen koalisyon, bu satırların yazıldığı ana kadar ortak bir liste sunma niyetini açıklamadı, ancak bu ayın dokuzunda listeler Yüksek Seçim Kurulu'na teslim edilene kadar bu teorik bir olasılık olmaya devam ediyor.

Öte yandan, muhalefetteki Halk/Millet İttifakı partileri, ortak liste modeli üzerinde derinlemesine tartışmalar ve müzakere hali yürütürken, Cumhuriyet Halk listelerinde yer alan küçük partilerin de temsilcilerini aday gösteriyor. , İYİ ve Demokrasi ve Terakki partilerinin kendi listeleriyle seçimlere katılma niyetine ek olarak.

Bu model, yani üç seçeneğin birleşimi sanıldığı kadar kolay değil, oldukça karmaşık ve karmaşık bir süreçtir. Çünkü mesele, yarışan tüm partiler için bir önceki seçimlerin sonuçlarını (bazı partiler onlardan sonra kurulmuştur), bugün çeşitli partiler için yapılan kamuoyu yoklamalarının sonuçlarını, siyasi, ideolojik ve sosyal yapıyı birleştiren kapsamlı bir çalışmayı gerektirmektedir. Ülkenin tüm valilikleri ve ilçeleri ve her ilçede gerekli olan temsilci sayısı, böylece her bir seçim bölgesi için en iyi seçeneğe karar verilir.

Diğer bir deyişle, partilerin bir kısmı veya çoğu en az 41 valilikte listelerini sunarken, bazı seçim bölgelerinde koalisyonun tüm üyelerinden oluşan ortak listeler sunmayı seçecek ve diğer bazı seçim bölgelerinde ise daha küçük partilerden adayları içerecek. büyük partilerin listelerinde.

Bunun da ötesinde, muhalefetteki Halk/Millet İttifakı'ndaki kaynaklar, ideolojik olarak benzer partilerin şanslarının daha yüksek olduğu il ve seçim bölgelerinde ortak listeler sundukları bir "ittifak içinde koalisyon" modeli arayabileceklerini söylediler. Yani bir yanda Cumhuriyet Halk Partisi ve İYİ Parti ortak listeler sunarken diğer yanda mutluluk, istikbal, demokrasi ve terakki partileri ortak listeler sunarken, Adalet ve Kalkınma Partisi ile Milliyetçi Hareket ortak listeler yapabiliyor. bazı seçim bölgelerinde aynı.

Rakip parti ve ittifakların önümüzdeki seçimlerde şansı büyük ölçüde Yüksek Seçim Komisyonu'na sunacakları listelerin detaylarına bağlı olacak.

Burada, muhalefet koalisyonu için, aralarındaki siyasi ve ideolojik farklılıklar ve Cumhuriyet halkının listesindeki küçük partiler için en uygun aday sayısı konusunda anlaşamamaları nedeniyle mesele daha zor ve karmaşık görünüyor.

Çünkü Mutluluk, Gelecek, Demokrasi ve Terakki partileri, Cumhuriyet halkının listelerine girerek her biri için bir meclis bloğu (20 milletvekili) oluşturmak isterken, Cumhuriyet halkı bu sayının çok abartılı olduğuna inanıyor, bu da demek oluyor ki önümüzdeki birkaç gün, bu konuda altılı masanın üyeleri arasında hummalı müzakerelere ve muhtemelen potansiyel farklılıklara sahne olabilir.

Son olarak, yarışan parti ve ittifakların önümüzdeki seçimlerde şansı, büyük ölçüde, yukarıdakilerden uyarlanan model veya modeller açısından, Yüksek Seçim Komisyonu'nun onayına sunacakları listelerin ayrıntılarına bağlı olacaktır. adayların isimleri, sıralamaları, listelerin oluşumu, valiliklerin ve seçim bölgelerinin niteliği vb.

Bu nedenle, bu listelerin özellikleri netleşmeden, en azından burada bir önceki yazıda bahsettiğimiz seçim yasasının etkileri netleşmeden, milletvekili seçimlerinin sonuçlarını doğru tahmin etmek çok zordur. , örneğin, bir ittifakın elde edebileceği yüzde ile kazanacağı milletvekili sayısı arasında potansiyel bir tutarsızlık, Bir sonraki parlamentoda oyların% 50'sinden azını alabilir, ancak Parlamento üyelerinin çoğunluğunu kazanabilir, Allah'ın izniyle yeni bir makalede ayrıntılı olarak döneceğimiz bir şey.

Post a Comment

0 Comments